På söndagen höjdes mervärdesskatten, eller momsen, från 24 till 25,5 procent. Det gäller den allmänna skattesatsen, alltså den skatt som tillämpas på de flesta varor och tjänster.

Mathias Wilson på Wilsons el säger att det är svårt att på förhand säga hur momshöjningen kommer påverka.

– Folk kanske funderar mer på priserna men jag försöker alltid hjälpa till att hitta alternativ ifall något känns dyrt.

Mathias Wilson på Wilsons El tror inte momshöjningen kommer påverka så mycket, även om det är svårt att säga så här tidigt.

Han tror inte att han blir tvungen att höja sina priser.

– På det stora hela tror jag inte att jag påverkas så mycket, en stor del av min kundkrets får dra bort momsen. Det är nog mer på privatsidan det gäller att vara mer vaken.

Utgifterna stiger säkert också men det har de redan gjort under en tid.

– Jag blir glad om det kommer en sänkning, men det är ett bra tag sedan sist.

Maria Kvarnemo på Blomliv säger att förändringen kommer märkas mest på de dyrare produkterna.

Maria Kvarnemo på Blomliv tror att det för kundens del är de lite dyrare produkterna som momshöjningen märks på.

– Det är trots allt en relativt liten höjning. På billigare varor märks det inte så mycket, det är mer de lite dyrare produkterna där det kanske kommer en smärtgräns emot för kunderna, säger hon.

Kvarnemo tror inte det blir några direkta problem att genomföra förändringen.

– Vi har fått bra med hjälp från bokförare och hjälp med vår webbplats så jag tror övergången kommer gå ganska smidigt.

Men hon framhåller också att handeln inte har det särskilt lätt sedan tidigare och en sådan här förändring gör det inte bättre.

– Vi köper in och använder en hel del produkter som kunderna kanske inte tänker på och inte betalar för.

Det handlar om pappret de slår in blommor med, vattenvårdsprodukter till snittblommor, trådar att binda med, stickmassa och fukthållande papper för att nämna några exempel.

– När allt sånt blir dyrare blir det knepigt. Visst kan vi börja ta betalt för det men samtidigt har vi det redan kämpigt att konkurrera med butikskedjorna.

Förändringen är trots allt ganska lämpligt placerad, enligt Kvarnemo.

– Mycket varor köps in nu inför höst och vinter. Nu får vi genast märka dem med det nya priset och behöver inte göra om. Vi tänker inte prissätta om de gamla varorna vi har utan tar den smällen.

Minna Asplund på City Clippet tycker det är tråkigt att behöva höja priserna men har inget annat val.

Minna Asplund på City Clippet gillar inte höjningen av mervärdesskatten.

– Klart att det inte är roligt att bli tvungen att höja priserna men det är vi, vi har inget annat val. Det är tråkigt men nödvändigt och jag hade hoppats att skatten inte behövde höjas.

Asplund tycker inte att hon märkt av de sämre ekonomiska tiderna än så länge och funderar om det är nu det börjar märkas.

– Den här höjningen påverkar ju många saker och drabbar alla.

Den innebär också att salongens utgifter höjs.

– Produkterna vi köper in och använder är dyra från förr. Det är svårt att tro att det går att höja priset mer men det finns inget vi kan göra.

Livsmedel, foder och restaurang- och cateringtjänster har reducerad skattesats på 14 procent. Böcker, tidskrifter, läkemedel, motionstjänster, inträdesavgifter till kultur-, nöjes- och sportevenemang och persontransporter har en skattesats på 10 procent.

De omfattas inte av den här momshöjningen.