Lisbeth Lindfors och Tor-Erik Malmén har haft ärende till Närpes hälsovårdscentral. På vägen ut stannar de till vid infostället där tre experter ger handledning i Österbottens välfärdsområdes digitala tjänster.

– Jag har beställt tid till labbet via nätet. Jag är bekant med systemet och tror att jag klarar av att använda de digitala tjänsterna, säger Lisbeth Lindfors.

Tor-Erik Malmén medger att det är sambon som är mera bekant med de digitala tjänsterna än vad han själv är.

Också Håkan Svedström får lite information om vilka ärenden som kan skötas online. Det är bland annat möjligheten att boka tid till influensavaccinering på nätet som marknadsförs.

– Vi har bokat tid till laboratoriet på nätet, men det gör vi inte alla gånger. Ibland åker jag bara hit och sitter och väntar på min tur, säger han.

Heli Pajala och Sonja Friman marknadsför välfärdsområdets digitala tjänster för Håkan Svedström.

De experter som arbetar med att utveckla digitala tjänster träffar kunder på fyra orter i välfärdsområdet. De diskuterar med folk och hör sig för om de digitala tjänsterna är bekanta för dem.

– Vi har märkt att en del är bekanta med att sköta ärenden som gäller hälsa och välmående på nätet medan andra ännu inte bekantat sig med den möjligheten, säger projektkoordinatorn Sonja Friman.

Hon konstaterar att de flesta är bekanta med den elektroniska tidsbokningen. De känner till exempel till att tid till influensavaccinering kan bokas på nätet.

Däremot har experterna märkt att folk inte är lika bekanta med de nya digitala tjänsterna. Det gäller till exempel chattjänster, där patienter kan ta kontakt och chatta med personalen. Det kan vara fråga om till exempel bedömning av vårdbehov.

"De digitala tjänsterna ersätter inte telefonservicen, den behövs fortfarande."

Sonja Friman

Också distansmottagningar är nytt för folk.

– I en del fall erbjuds videomottagning med förbokade besök som alternativ till vanliga mottagningar, säger Sonja Friman.

Hon lyfter också fram möjligheten att fylla i blanketter digitalt. Till exempel många av socialvårdens blanketter finns också på webbplatsen. De skickas sedan till socialvården.

Social- och hälsovårdsproffsen har också med sig datorer för att kunna visa och erbjuda lite hjälp med var på webben exempelvis tjänsterna hittas.

De delar också ut reklamblad till kunderna med adressen till webbplatsen där alla digitala tjänster finns.

Den regionala servicechefen Tiia Krooks diskuterar med projektkoordinatorerna Heli Pajala, Marjo Nordström och Sonja Friman, som ger hjälp och stöd till befolkningen om välfärdsområdets digitala tjänster.

Experterna hoppas att de som kan ska använda sig av de digitala tjänsterna. Men de är medvetna om att det finns sådana som inte vill eller kan.

– För dem kan det bli lite lättare att komma fram på telefon. De digitala tjänsterna ersätter inte telefonservicen, den behövs fortfarande, säger Sonja Friman.

Hon och kollegorna jobbar heltid med att utveckla de digitala tjänsterna inom ramen för Prima Botnia-projektet.

Projektkoordinatorn Heli Pajala berättar att också Bottenhavets Hälsa i Kristinestad och Kaskö hälsocentral får besök av dem. Där träffar de enbart personalen. Till Malax-Korsnäs hvc har de fört reklamlappar om tjänsterna.