Det går inte så bra med förnyelsen av bilparken i Finland. Vi ligger fortfarande stadigt i toppen i att köra omkring med gamla bilar av den enkla orsaken att vi inte har råd att köpa nytt, speciellt inte i det rådande ekonomiska klimatet.

Höga räntor nu och ett osäkert ekonomiskt läge gör att hushållen låter bli att köpa nya bilar. I år räknar bilbranschen med att det säljs endast 75 000 nya personbilar i landet.

– Hushållen lever i spartider. Höga räntor, prishöjningar på bilar och energipris som varierar mycket skapar osäkerhet, säger Timo Kallio som är vd för Bilimportörernas förbund.

Begagnade bilar går åt då folk inte har råd med nya.

Så här få nya bilar har inte sålts sedan lågkonjunkturen i början av nittiotalet. Det finns en del tecken på att ekonomin blir bättre. Inflationen sjunker och på sikt går räntorna ner. Ändå räknar bilbranschen inte med någon rusning till bilbutiken ännu nästa år.

En moderat ökning för nästa år är vad branschen räknar med, med en prognos på 82 000 sålda bilar sålda för 2025. Det är ändå långt under det normala och för få sålda bilar för att det ska skapa en yngre och modernare bilpark. Under början av 2000-talet såldes 128 000 bilar per år i medeltal. Ännu på 2010-talet såldes i medeltal 114 000 bilar per år.

Färre nya bilar betyder också färre sålda nya elbilar. Under perioden januari–juli såldes fem procentenheter färre elbilar än under samma period i fjol. Bland bilar som säljs som tjänstefordon är ändå elbilar populära och 40 procent av bilarna som köpts som tjänstefordon är eldrivna.

Även elbilsförsäljningen backar.

Elfordonstrenden har mattats av i hela EU. I Norden är det endast Danmark som visar en fortsatt tillväxt då det gäller försäljning av elbilar. Sammanlagt fanns det i början av augusti drygt 100 000 elbilar i trafik i Finland plus cirka 155 000 laddhybrider.

Den prisutveckling som skett på material, komponenter och annat har gjort nya bilar dyrare. Också sjunkande bränslepriser har påverkat vad som köps. Lägre bränslepriser till exempel påverkar elbilsförsäljningen negativt.

"Hushållen lever i spartider. Höga räntor, prishöjningar på bilar och energipris som varierar mycket skapar osäkerhet."

Timo Kallio

Däremot säljs det fler begagnade bilar än tidigare. I juli noterade branschen en ökning med en tiondel i hela landet då det gäller begagnat jämfört med året innan. Det finns också färre begagnade bilar i lager hos bilhusen.

Det är speciellt i Österbotten och Mellersta Österbotten som begagnat har ökat. Där har ökningen varit 13 respektive 12 procent.

– Vi vet inte exakt vad det här beror på men man kan tänka sig att här finns stora bilhus som också säljer till resten av landet, säger Tero Lausala som är vd för Bilbranschens centralförbund.

Momshöjningen i september lär inte göra bilhanden livligare. Men redan nästa år tror branschen att det svänger och ger en liten ökning i nybilsförsäljningen.

Tittar vi på vad finländarna helst vill köra med då det gäller nya bilar är bensin etta, diesel tvåa och trea är laddhybrider.

Statistiken från bilbranschen visar också att finländarna fortfarande föredrar att köpa bilar på avbetalning. över 60 procent av bilarna som säljs från en bilaffär säljs med avbetalning.

Däremot tror branschen att då det gäller finansieringen av elbilar kommer privatleasing att bli allt populärare. I Sverige och Baltikum har privatleasing länge varit på en helt annan nivå än här.

– Privatleasing är också ett sätt att gardera sig mot riskerna med en eventuell värdeminskning, säger Lausala.