Besvärligt väglag har redan i flera år varit en realitet för dem som färdas längs sidovägar, men de senaste åren har det också regelbundet rapporterats om brister då det gäller plogning och sandning på stora och livligt trafikerade vägar. Det märks bland annat genom att entreprenörer döms till böter för dåligt skött vinterunderhåll. Förra vintern kritiserades österbottniska väghållare hårt. Nu rapporterar Vasabladet att Närings-, trafik- och miljöcentralens övervakare dömt ut böter på sammanlagt 13 000 euro för dåligt vinterunderhåll i Vasa och i Jakobstad.

Nuvarande upphandlingssystem, med huvud- och underentreprenader, har kritiserats för att vara osmidigt. Våra milda vintrar innebär ofta snabba väderväxlingar och underhållet hinner inte med. Det här gäller speciellt då temperaturen rör sig runt noll och det växlar mellan plus och minus. Därför har det i diskussionerna då upphandlingssystemet nu ses över också framkastats att avtal borde ingås direkt med entreprenörerna, som då också i högre grad kunde ställas till svars.

Ekonomin är ett stort problem och det har i flera år påpekats att de pengar som beviljas inte räcker till för att underhålla hela vägnätet och det märks också på vägarnas skick. Därför vill man nu på statligt håll slippa vägar, där det inte är så mycket trafik. Om de här vägarna görs till enskilda vägar blir det i stället väglag som ska sköta underhållet. På ”slaktlistan” finns fyra landsvägar i Närpes och en i Kristinestad.

Det här stöter givetvis på motstånd. De som bor längs Gamlavägen i Sideby skräder inte orden. Vi vill inte ha vägen, inte på något vis. Det här är modellexemplet för ojämlik behandling av medborgare, sade de som intervjuades i lördagens SÖ (20.1)

Reaktionen är förståelig. Eftersom det är vägar med lite trafik är också underhållet eftersatt och det blir dyrt att sätta dem i skick. För väglaget skulle det bli en väl saftig räkning. Då är det också skäligt att fråga sig vad finländare får i utbyte för sina skattepengar.